آموزش ویدیویی بستن حسابها در پایان سال مالی

صفحه اصلی/آموزشگاه مجازی/آموزش ویدیویی بستن حسابها در پایان سال مالی

آموزش ویدیویی بستن حسابها در پایان سال مالی

دوره جامع آموزش عملیات پایان سال حسابداری

از این رو عملیات پایان سال حسابداری و بستن حسابها در حسابداری از اهمیت فراوانی برخوردار است.

چک لیست اقدامات حسابداری پایان سال مالی

زمانی که صحبت از اقدامات حسابداری پایان سال مالی می‌شود، عموم حسابدارها به بستن حساب ها فکر می‌کنند؛ علیرغم اینکه بستن حساب ها مهم‌ترین بخش عملیات پایان سال حسابداری است، اما تنها بخش نیست. مراحل اقدامات حسابداری پایان سال مالی عبارتند از:

۱- فرآیند اجرایی

  • تکمیل دفاتر قانونی (روزنامه – کل)
  • بایگانی کلیه اسناد و مدارک
  • اقدام برای پلمپ و دریافت دفاتر قانونی سال مالی جدید

انبارگردانی مطابق دستورالعمل 251/80197 انبارگردانی و تهیه اسناد مرتبط با انبار

۲- فرآیند محاسباتی

  • انجام محاسبات مربوط به مطالبات کارکنان (عیدی، سنوات، مرخصی، پاداش)
  • انجام محاسبات مربوط به کسر و اضافات انبار بر اساس انبارگردانی
  • انجام محاسبات مربوط به تنخواه و تنخواه‌گردان‌ها
  • تهیه گزارشات و صورت‌های مالی و مالیاتی (صورت سود و زیان، گزارش عملکرد)

۳- فرآیند ثبتی (درآمدها و هزینه ها)

  • ثبت اسناد هزینه‌ای نظیر حقوق و مزایای پرسنلی، اجاره، پاداش‌ها و مواردی از این دست

الف) اگر هزینه قطعی شده باشد در بخش هزینه‌ها و بدهی‌های جاری ثبت می‌شود.

ب) اما اگر هزینه تنها برآورد و شناسایی شده باشد در بخش ذخیره هزینه‌های تحقق یافته پرداخت نشده ثبت می‌شود.

  • ثبت درآمدهای تحقق یافته وصول شده و وصول نشده در حساب‌های مربوطه؛ از جمله: حساب‌های دریافتنی، صندوق و …

۴- فرآیند تهیه لیست بدهکاران، بستانکاران و پروژه ها

  • تهیه لیست حساب‌های دریافتنی به تفکیک سازمان‌های بیمه‌ای طرف قرارداد نظیر بانک‌ها، نیروهای مسلح، کمیته امداد و …، به تاریخ 12/28 سال جاری
  • تهیه لیست پیمانکاران، اشخاص، شرکت‌ها و مانده حساب تضمینات و سپرده‌های دریافتی به تاریخ 12/28 سال جاری
  • تهیه لیست پیش پرداخت‌ها، علی‌الحساب‌ها و … به تاریخ 12/28 سال جاری

نکته: علی‌الحساب‌های پرداختی به پرسنل و … باید تا پایان سال جاری تصفیه شود.

  • تهیه لیست پروژه‌ها و دارایی در جریان تکمیل یا ایجاد؛ همچنین تهیه لیست پروژه‌هایی که تا آخر سال جاری به بهره‌برداری رسیده و تحویل قطعی شده‌اند
  • تهیه لیست آخرین سریال حساب‌های بانکی فعال شرکت

۵- فرآیند کنترلی

  • کنترل و اطمینان از ثبت کلیه رویدادها
  • کنترل سیستم حسابداری جهت بررسی ثبت قطعی اسناد
  • کنترل مقدار گردش ریالی انبار با ارقام ترازنامه
  • کنترل مقدار ریالی گزارش دارایی‌ها با ارقام ترازنامه
  • کنترل دقیق کلیه حساب‌ها و مانده‌گیری از آنها
  • کنترل کلیه صورت‌های مالی و گزارشات (حسابرسی داخلی)

۶- فرآیند بستن حساب ها

  • بررسی و رفع مغایرت‌های بانک‌ها و طرف حساب‌ها
  • بستن حساب‌های موقت با انتقال مانده آنها به حساب‌های دائم

۷- فرآیند صدور اسناد مالی پایانی

  • صدور سند تعدیل ماهیت
  • صدور اسناد تعدیلات سنواتی در حسابداری
  • صدور سند اختتامیه
  • صدور سند افتتاحیه

نکته: مهم‌ترین مرحله پیش از آغاز اقدامات حسابداری پایان سال مالی، بررسی صحت اسناد و مدارک و قطعی شدن کلیه اسناد موقت در سیستم حسابداری است. زیرا در غیر این صورت مانده حساب‌ها به سال بعد منتقل نمی‌شوند؛ که موجب اختلال در ثبت سند اختتامیه و به دنبال آن سند افتتاحیه سال بعد می‌شود.

فرآیند بستن حساب ها در انتهای سال مالی

بستن حساب ها یک فرآیند حساس و چند مرحله‌ای است؛ که عدم رعایت نکات مربوط به آن می‌تواند شرکت شما را با مشکلات زیادی در برخورد با سازمان مالیاتی مواجه نماید. در اینجا شما را با مراحل انجام آن به ترتیب اولویت آشنا می‌کنیم.

دلایل اهمیت بستن حساب ها

از مهم‌ترین دلایل بستن حساب‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • صفر کردن حساب‌های درآمد و هزینه
  • پیشگیری از انباشته شدن اطلاعات حسابداری و مالی
  • سهولت در رسیدگی به حساب‌ها در دوره مالی
  • کنترل قطعی شدن کلیه اسناد در سیستم

دلایل اهمیت بستن حساب ها

نکته: همان گونه که می‌دانید به هنگام بستن حساب‌های موقت، مانده آنها به یک حساب دائمی منتقل می‌شود. از سویی محاسبات عملکردی هر مجموعه بر اساس حساب‌های درآمد و هزینه انجام می‌شود، که حساب‌های موقتی هستند؛ از این رو فرآیند صفر کردن حساب‌های درآمد و هزینه و محاسبه صورت سود و زیان برای دوره مالی، یکی از مهم‌ترین دلایل اهمیت بستن حسابها است؛ که بسیار حساس و نیازمند دقت فراوان است.

بستن حساب های موقت 

حساب‌های موقت (حساب سود و زیانی یا درآمد و هزینه) حساب‌هایی هستند که از دوره قبل مانده نمی‌پذیرند؛ مانده آنها نیز به دوره بعد نیز انتقال نمی‌یابد. مانده این حساب‌ها در ابتدای سال صفر است و در پایان سال مالی با بستن حساب‌ها مانده آنها صفر می‌شود؛ به عبارت دیگر، این حساب‌ها تنها طی دوره معتبرند.

روش کار

  • بستن حساب‌های موقت بنا به ماهیت حسابها در حسابداری؛ مثلا حساب‌هایی با مانده بدهکار، بستانکار و حساب خلاصه سود و زیان (سود و زیان جاری) بدهکار می‌شود
  • انتقال مانده به یک حساب دائمی (ترازنامه‌ای)

حساب‌های موقت در پایان دوره مالی به عنوان یک مبلغ بسته به ماهیت بدهکار یا بستانکار به “حقوق صاحبان سهام / سود و زیان انباشته” اضافه یا کسر می‌گردد.

بستن حساب های دائمی

  • حساب‌های دائمی که مانده بدهکار دارند (مانند حساب دارایی) به حساب تراز اختتامیه بستانکار می‌گردد.
  • حساب‌هایی که مانده بستانکار دارند (مانند حساب‌های سرمایه، بدهی و ذخایر) به حساب تراز اختتامیه بدهکار می‌شود.

فرآیند صدور اسناد مالی پایانی 

یکی از مهم‌ترین کارها در هنگام اقدامات حسابداری پایان سال مالی، صدور سندهای اختتامیه سال مالی قبل و افتتاحیه سال مالی جدید است. اما پیش از آن باید نسبت به تعیین تکلیف حساب‌هایی که مانده آنها با مقادیر حساب‌های معین مغایرت دارد، اقدام نمود؛ در واقع باید مانده این حساب‌ها با مانده حساب‌های معین مربوطه برابر شود. این اتفاق با صدور سند تعدیل ماهیت انجام می‌شود. در ادامه برای اطلاع از نحوه رسیدگی به حسابهای تولید بر روی لینک کلیک کنید.

صدور سند تعدیل ماهیت

گاهی مانده برخی از حساب‌ها با مانده دفاتر معین مغایرت دارند. برای حل این مشکل باید ماهیت آنها را تعدیل نمود. از این رو تعدیل حسابها یکی از اصلی‌ترین اقدامات حسابداری پایان سال مالی محسوب می‌شود. برای تعدیل ماهیت این قبیل حساب‌ها، باید طرف مقابل‌هایی، به میزان مغایرت دو حساب تعریف نماییم؛ تا حساب‌های دارای مغایرت با طرف مقابل‌های جدید بسته شوند. طرف مقابل‌های جدید باید:

  • ماهیتی مخالف حساب مغایر داشته باشند
  • از نظر سطوح تفضیلی، دقیقا مانند حساب مغایر باشند

صدور سند اختتامیه در پایان سال جاری

عملیات صدور سند اختتامیه به صورت زیر انجام می‌شود:

  • بستن حساب‌های ترازنامه‌ای (حساب‌های دائم)
  • انتقال مانده حساب‌های دائم به سال مالی بعد

صدور سند افتتاحیه در ابتدای سال مالی جدید

عملیات صدور سند افتتاحیه به صورت زیر انجام می‌شود:

  • ایجاد سال مالی جدید
  • انتقال مانده حساب‌های دائم (ترازنامه‌ای) به حساب‌های متناظر در سال بعد

نکته: دقت کنید که سند افتتاحیه در انتهای سال مالی جاری صادر می‌شود؛ نه در سال مالی جدید.

فرایند انبارگردانی چیست؟ و با چه هدفی انجام می‌شود؟

فرایند انبارگردانی که یکی از مهم‌ترین اقدامات حسابداری پایان سال مالی محسوب می‌شود، شامل مجموعه عملیات زیر است:

  • تعیین تعداد موجودی کالا
  • مطابقت موجودی با مقادیر کاردکس‌ها (کارت‌های عددی – ریالی) و سیستم مالی و حسابداری
  • اصلاح کسر و اضافات موجودی

فرآیند انبارگردانی یکی از مراحل مهم اقدامات حسابداری پایان سال مالی است

بر اساس استانداردهای حسابداری شرکت‌های صنعتی، تولیدی و بازرگانی حداقل یک بار در سال موظف به انجام انبارگردانی هستند. پس در این زمینه نحوه کنترل موجودی انبار بسیار مهم است.

هدف از انجام انبارگردانی

موجودی کالا در هر مجموعه یکی از مهم‌ترین دارایی‌ها به شمار می‌آید؛ از آنجا که برای تهیه صورت‌های مالی (سود و زیان) ارزش دارایی‌ها محاسبه می‌شود؛ تعیین تعداد و ارزش موجودی کالا برای بستن سال مالی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. انبارگردانی با اهداف زیر انجام می‌شود:

  • اطمینان از تهیه صورت‌های مالی دقیق
  • تعیین میزان موجودی و ضایعات برای اتخاذ تصمیمات مدیریتی صحیح
  • کنترل صحت عملکرد واحد مالی و سیستم حسابداری

بستن حسابها در پایان سال مالی با هدف مشخص نمودن نتیجه فعالیت سالانه واحدهای اقتصادی انجام می‎شود. اینکه در نهایت، نتیجه فعالیت یک واحد اقتصادی منجر به زیان شده یا سود موضوعی است که در پایان سال پس از انجام برخی اصلاحات و صدور ثبت‎های حسابداری مورد نیاز مشخص می‎شود. اقدامات لازم و همچنین ثبت‎های مورد نیاز برای بستن حساب‎ها موضوع وبینار جدیدی است که بهمن امسال برگزار می‎کنیم. مواردی که در این وبینار آموزش داده خواهد شد و روش شرکت در وبینار را با هم مرور می‎کنیم.

از مهم ترین کارهای حسابداران در پایان دوره های مالی انجام عملیات پایان سال و بستن حساب های شرکت ها و موسسات می باشد. ما در این بخش از سایت تخصصی دانشجویان حسابداری ایران برای شما یک دوره آموزشی تهیه و تنظیم کردیم که در این دوره به صورت کامل تمامی این موارد را برای شما آموزش دادیم.این دوره شامل کارها و وظایف پایان سال حسابداران می باشد،که تمامی اشخاصی که قصد ورود به بازارکار حسابداری را دارند باید به صورت صحیح و اصولی آنها را یاد بگیرند و از شما میخوایم برای آشنایی با جزئیات بیشتر این دوره در ادامه مطلب با ما همراه باشید .

حالا چرا عملیات پایان سال حسابداری ؟

خب دوستان عملیات حسابداری پایان سال حسابداری جز مهم ترین کارهای حسابداران هست و در یک نگاه کلی کار راحتی به نظر بررسه ولی از مهم ترین کارهای حسابداران هست و جز کارهای سختی هست هفته ها قبل از اینکه باید عملیات پایان سال شروع بشه حسابداران ذهنشون درگیر این عملیات ها هست و تمامی دانش آموزان و دانشجویان و حسابدارانی که قصد ورود به بازارکار حسابداری دارند باید هم به صورت تئوری هم به صورت عملی با این موضوعات و کارها اشنا باشند. به همین دلیل ما در این دوره سعی کردیم تمامی مباحثی را که حسابداران قرار هست در پایان سال انجام بدهند را برای شما قرار بدهیم . و شرکت در این دوره نیاز تمامی دانشجویان حسابداری می باشد. در ادامه همین صفحه میتوانید فهرست عملیات مربوطه را مشاهده کنید .

فهرست سرفصل های آموزش عملیات پایان سال حسابداری

  • جلسه 1 : مباحث اولیه و تئوری عملیات پایان سال حسابداری
  • جلسه 2 : آموزش انجام محاسبات عیدی و پاداش در پایان سال
  • جلسه 3 : آموزش انجام محاسبات عیدی و پاداش در نرم افزار سپیدار
  • جلسه 4 : آموزش انجام محاسبات سنوات پایان کار
  • جلسه 5 : آموزش انجام محاسبات و ثبت سنوات در نرم افزار سپیدار
  • جلسه 6 : آموزش محاسبه استهلاک دارایی های ثابت ماده 149
  • جلسه 7 : آموزش حساب های دریافتنی سوخت شده و ثبت ها
  • جلسه 8 : آموزش نحوه برخورد با پیش دریافت ها و پیش پرداخت ها
  • جلسه 9 : آموزش انبارگردانی و ثبت های انبارگردانی پایان سال
  • جلسه 10 : آموزش انبارگردانی در نرم افزار سپیدار به همراه ثبت ها
  • جلسه 11 : حساب موجودی کالا در پایان سال به همراه ثبت ها
  • جلسه 12 : بستن حساب های موقت و دائمی در یک شرکت خدماتی
  • جلسه 13 : آموزش بستن حساب های دائمی و افتتاح حساب ها در سال بعد
  • جلسه 14 : آموزش بستن حساب ها در نرم افزار هلو
  • جلسه 15 : آموزش بستن حساب ها در نرم افزار سپیدار
  • جلسه 16 : آموزش بستن حساب های موقت شرکت های بازرگانی
  • جلسه 17 : مالیات بر عملکرد و اندوخته های قانونی در شرکت ها
  • جلسه 18 : مروری بر بستن حساب های دائمی و جلسه پایانی

شما باید عملیات پایان سال حسابداری را بلد باشید !

عملیات پایان سال حسابداری فقط شامل بستن حساب ها نیست ، هرچند آخرین قدم و یکی از قدم های اصلی بستن حساب های موقت و دائمی و افتتاح اونها در شروع سال بعد می باشد. عملیات حسابداری پایان سال جز مهم ترین مهارت های بازارکار می باشد که تمامی دانشجویان و دانش آموزان و هرکسی که قصد جذب بازارکار را دارد باید به صورت حرفه ای بلد باشد. ما در این دوره تمامی انچه را باید بلد باشید به صورت قدم به قدم برای شما آموزش دادیم و فایل های آموزشی هم در کنار آنها برای شما قرار دادیم. یادگیری مهارت های که در این دوره آموزشی ارایه شده است نیازی اساسی دانشجویان و علاقه مندان این رشته است. و به شما قول میدهیم با شرکت در این دوره مهارت حسابداری خودتون رو به شدت افزایش خواهید داد.

این دوره برای چه کسانی مناسب می باشد ؟

این دوره آموزشی برای تمامی دانش آموزان و دانشجویان و حسابداران و سایر علاقه مندانی  که قصد ورود به بازارکار حسابداری را دارند یا قصد دارند به صورت حرفه ای وارد حوزه حسابداری شوند و اراده قوی برای ارتقاع سطح مهارت های خود و اینده ای شغلی عالی دارند تهیه و تنظیم شده است. در این دوره به زبان خودمونی تمامی مباحث اصلی پایان سال ( فهرست را ببیند) آموزش داده شده است. و توصیه میکنم اگر به دنبال این هستید که مهارت های خود را افزایش بدهید و موقعیت های شغلی بهتری کسب کنید. در کل  این دوره برای شما تهیه شده است . در کل این دوره برای تمامی دانشجویان و دانش آموزانی مفید می باشد که به فکر ارتقاع مهارت های خود برای فرداری بهتر هستند

آموزش عملیات پایان سال حسابداری ویژه بازارکار به صورت تصویری

ما ایرانیا یه مثال داریم که میگه ” کار را که کرد آنکه تمام کرد ” و این مثال به اهمیت مرحله های آخر کار اشاره داره و کارهای پایان سال حسابداری هم اهمیت بسیاری دارند. به همان اهمیت سایر کار ها و حتی بیشتر از آنها ، ما در این بسته آموزشی تمام مواردی که حسابداران باید یاد بگیرند تا در پایان سال به صورت صحیح و اصولی انجام بدهند رو آموزش دادیم.این آموزش به صورت فیلم با کیفیت صوتی و تصویری بسیار بالا تنظیم شده است و بعد از شرکت در این دوره میتوانید آنها ها را مشاهده و دانلود کنید .


آموزش ویدیویی بستن حسابها در پایان سال مالی

بهترین و ارزانترین نرم افزار حسابداری

توسط |فوریه 26th, 2023|دسته بندی ها: آموزشگاه مجازی|دیدگاه‌ها برای آموزش ویدیویی بستن حسابها در پایان سال مالی بسته هستند