آموزش ثبت سند حسابداری در دفاتر قانونی

صفحه اصلی/آموزش اصول حسابداری 1, آموزش حسابداری, حسابداری مقدماتی/آموزش ثبت سند حسابداری در دفاتر قانونی

آموزش ثبت سند حسابداری در دفاتر قانونی

آموزش ثبت سند حسابداری در دفاتر قانونی

حق کپی رایت این آموزش محفوظ میباشد مسئولیت هرگونه سو استفاده و استفاده غیر مجاز بر عهده شما میباشد
این سایت هیچ گونه مسئولیتی در قبال سو استفاده از این اثر را ندارد

 

 

آموزش ثبت سند حسابداری در دفاتر قانونی در این فیلم آموزشی شما با قوانین ثبت حسابداری در دفتر روزنامه به طور کامل آشنا می‌شوید، طوری که به راحتی رویدادمالی را تجزیه و تحلیل کرده و بدهکار و بستانکار آن را تشخیص می‌دهید.

همچنین نحوه ثبت های بستن حساب‌های موقت و حساب‌های دائمی آموزش می بینید.

این دوره مناسب افرادی است که فقط در ماهیت حسابها و نحوه ثبت زدن حسابداری مشکل دارند.

کمتر از دو ساعت به طور کامل ثبت زدن در دفتر روزنامه را آموزش خواهند دید.

سند حسابداری هر رویداد مالی را خودتان ثبت کنید

حاصل دوره

ثبت حسابداری در دفتر روزنامه را آموزش می بینید.

بخشی از این آموزش را میتوانید بصورت رایگان تماشا کنید.

دانلود پکیج کامل آموزش ویدیویی آموزش ثبت هرگونه سند حسابداری در دو ساعت

تفاوت دفتر روزنامه و دفتر کل

اطلاعات مالی وارد شده در دفتر روزنامه به صورت روزانه و بسیار دقیق صورت می گیرد.
زیرا مبنای اطلاعات ورودی دفتر کل نیر همین دفتر روزنامه است.
بنابراین هرگونه اشتباهی در آن به دفتر کل نیز منتقل می گردد. در دفتر روزنامه عنوان حساب باید ذکر گردد.
علاوه بر آن تمامی جزئیات از جمله تاریخ وقوع دریافتها و پرداختها در دفتر روزنامه ثبت می شود.
بنابراین دفتر روزنامه به عنوان اولین سند رسمی اهمیت ویژه ای دارد.

دفتر کل از دیگر دفاتر قانونی رسمی می باشد.
این دفتر اطلاعات موجود در دفتر روزنامه را به شکلی دیگر در بر دارد.
رویدادهای مالی ثبت شده در دفتر روزنامه با رعایت استانداردهایی وارد دفتر کل می گردد.

اطلاعات مالی در دفتر روزنامه زمانی که بخواهد به دفتر کل انتقال یابد مراحلی دارد.

این مراحل به شرح زیر است:

قبل از ورود ثبتها دفتر روزنامه به دفتر کل ابتدا دفتر کل شماره گذاری می شود
سپس دفتر کل پلمپ می شود.
پس از ان حساب های بدهکار در دفتر روزنامه به دفتر کل منتقل می گردد البته با توجه به تاریخ وقوع رویداد مالی.
دفتر کل دارای ستون هایی است که به ترتیب آنها را پر می کنیم.
نام حساب یا رویداد مالی
تاریخ وقوع رویداد مالی
مبالغ بدهکار و مبالغ بستانکار
در نهایت شرح مختصری از رویداد مالی ذکر می گردد.

چگونه می توانیم مانع رد دفاتر قانونی خود شویم

گاهی پیش می آید که از برخی اطلاعات آگاه نیستیم. یا به هر دلیل دیگر اشتباهاتی در دفاتر صورت می گیرد.
این اشتباهات همان مغایرت ها هستند که در صورت بررسی ماموران مالیاتی سبب علی الراس شدن مودیان می شوند.
با توجه به این قضیه که هیچ مودی علاقه ندارد مالیاتش به صورت علی الراس محاسبه گردد.
بنابراین چاره این مسئله این است که امور خود را به افراد بی تجربه نسپاریم.

از دلایلی که سبب رد دفاتر قانونی می شود می توان به موارد زیر اشاره کرد.
شما عزیزان می توانید جهت اطلاع از جریمه رد دفاتر قانونی با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

موارد رد دفاتر قانونی

• اگر دفاتر با مداد نوشته شوند، توسط ماموران اداره مالیات رد خواهد شد
• چنانچه دفتر روزنامه و دفتر کل قبل از هر گونه ثبت رویدادهای مالی، به تایید ثبت اسناد یا ماموران مالیاتی نرسد، رد می گردد .
• پاره شدن و نبودن چند برگ از دفاتر قانونی دفتر روزنامه یا دفتر کل
• اگر ثابت شود فعالیت مالی وجود داشته که در دفتر ثبت نشده باشد دفاتر قانونی رد می گردد .
• اگر ثبت رویدادها و وقایع مالی در حاشیه دفاتر صورت گیرد .
• یا اینکه ثبت رویدادهای مالی در بین سطور انجام شود .
• هر گونه پاک کردن، تراشیدن صورت های مالی باعث رد دفاتر قانونی است.
• تاخیر به هر دلیلی و به قصد سوء استفاده در ثبت رویدادهای مالی در دفتر روزنامه و دفتر کل و دفتر معین
• وجود صفحات سفید بین قسمتهایی که رویدادهای مالی ثبت شده،این کار به مفهوم سوء استفاده در زمان لازم از صفحات موجود می باشد.
• اگر حساب های نقدی و بانکی بستانکار شود. مگر اینکه حسابهای بانکی با صورت حساب بانک مطابقت کند.
• بستانکار شدن حسابهای بانکی یا نقدی چنانچه به جهت تقدم و تاخر ثبت حسابها باشد که در اینصورت موجب رد دفاتر نمی شود.
• اگر بنگاه اقتصادی دارای شعب متعدد بوده رویدادهای مالی شعب را در دفتر روزنامه و دفتر کل ثبت نکنند دفاتر قانونی به طور کلی رد می گردد .
• اگر اظهارنامه مالیاتی دفاتر قانونی ارائه نشود، دفتر روزنامه و دفتر کل نیز رد می گردد .
• چنانچه سازمان یا شرکتی و یا بنگاه اقتصادی چندین دفتر روزنامه و دفتر کل داشته باشد اما آنها را ارائه ندهد، همه دفاتر قانونی آن رد می گردد .
• اشتباه در ثبت رویدادها و عملیات های مالی باعث قبول نشدن دفاتر می شود.
البته در صورتیکه که این اشتباهات اصلاح نگردد .
• اگر شرکتی برای ثبت رویدادهای مالی خود از نرم افزارهای کامپیوتری استفاده می کند، باید آن را بیان نماید.
در واقع آیین نامه و دستورالعمل کار با این نرم افزارها و خلاصه عملکرد مالی باید در دفاتر قانونی ارائه شود.
در غیر این صورت همه دفاتر قانونی آن شامل دفتر روزنامه و دفتر کل باطل می گردد .
• سالانه باید شرکتها برای ثبت رویدادهای مالی خود از دفاتر جدید استفاده کنند اگر شرکت از دفاتر خود برای چندین سال استفاده نماید، باعث رد دفاتر قانونی می گردد .
• ثبت غیرواقعی و خلاف واقع رویدادهای مالی که رخ نداده است و صوری می باشد باعث رد دفاتر قانونی می گردد .

دفاتر پلمپ

تمامی اشخاص اعم از حقیقی و حقوقی بعد از به ثبت رساندن شرکت باید جهت اظهار هزینه ها دفاتر خود را پلمپ نمایند.

تکمیل این دفاتر هستند، عدم اخذ، تکمیل و ارائه این دفاتر باعث علی الراس شدن شرکت خواهد شد.
اگر شرکت فعالیتی در طی سال هم نداشته باشد باید جهت اعلام عدم فعالیت خود به دارایی، دفاتر پلمپ شده خود را به صورت سفید یا خالی به حوزه دارایی شرکت تسلیم کند..
کلیه صفحات این دفاتر در اداره مالیات و ثبت شرکت ها پلمپ خواهند شد. به همین دلیل به این عمل پلمپ دفاتر میگوییم.

زمان اخذ دفاتر

برای شروع سال مالی و دریافت دفاتر شرکت باید از سال قبل اقدام نمود.
مثلا برای دفاتر پلمپ سال ۹۸ باید در پایان اسفند سال ۹۷ اقدام نمود
یک استثنا:
اگر تمامی صفحات دفاتر؛ پیش از پایان سال مالی تمام شود و نیاز به دفاتر جدید باشد ، در اینصورت می شود برای اخذ دفاتر جدید اقدام نمود.

نرم افزار حسابداری

در بسیاری از شرکتها از نرم افزارهای حسابداری استفاده می نمایند.
آموزش ثبت سند حسابداری توسط این نرم افزارها بسیار آسان گردیده است.
گاهی نیز در کنار نرم افزار حسابداری اصلی از نرم افزار حسابداری مانند حقوق و دستمزد، فروش، خزانه و … نیز استفاده می نمایند.
در این نرم افزارهای جانبی امکان ثبت سند به شکل مستقیم وجود ندارد بلکه اطلاعات در این سیستم ها پس از تایید به شکل خودکار یا دستی وارد نرم افزار اصلی گردیده و سند مرتبط با آن به ثبت می رسد.

چه اطلاعاتی برای ثبت سند لازم است

برای ثبت سند حسابداری ابتدا باید تاریخ وقوع رویداد الی ذکر گردد.
دفاتر قانونی شماره گذاری می شوند.
هر رویداد در دفاتر قانونی با یک شماره اختصاصی شماره گذاری می شود.
بنابراین در هنگام ورود اطلاعات مالی در دفاتر به این سر فصل ها یا نام حسابها باید دقت لازم را به عمل آوریم.
عنوان حساب باید کاملا مشخص باشد.
هر حساب میتواند تحت عنوان خرید یا فروش، دریافت یا پرداختها باشد.
شرح سند و نام موسسه باید در ثبت اسناد وجود داشته باشد.
نوع حساب تعیین گردد که حساب بدهکار است یا بستانکار.
این نکته بسیار مهم است.
چرا که کوچکترین اشتباه در این قسمت، در مرحله به دست آوردن تراز آشکار می گردد.
تکمیل قسمت شرح سند و نام موسسه از الزامات است.
به علت داشتن تعداد فراوان مشتری و برای اینکه نظم کافی برای یافتن آنها موجود باشد بهتر است نام هر مشتری با کد اقتصادی آنها ذکر گردد.
البته این از الزامات نبود و صرفا به دلیل ساماندهی بیشتر به امور است.
شماره مدرک و تاریخ آن نیز در آنها مشخص می شود.
برای بررسی راحت بازرسین سال مالی و نام مدیران باید در اسناد کاملا مشخص باشد.
این کار به قابل فهم بودن اسناد کمک فراوانی می نماید.


آموزش ثبت سند حسابداری در دفاتر قانونی

بهترین و ارزانترین نرم افزار حسابداری