ارسال فهرست مالیات حقوق الکترونیک -نرمافزار Salary
ارسال لیست مالیات بر حقوق کارکنان از مباحث مهم برای حسابداران و مودیان محسوب میشود که هر حسابداری باید به خوبی ازعهده آن بر بیاید بنابراین در این مقاله تلاش شده تا بصورت جامع و ساده طریقه ارسال فهرست مالیات بر حقوق، آموزش داده شود.
مقدمه
جهت ارسال اطلاعات لیست مالیات حقوق شرکتها علاوه بر سامانه آنلاین مالیات برحقوق، نرم افزار salary نیز یک بستر سختافزاری و نرمافزاری مناسب جهت سهولت در پردازش اطلاعات میباشد که توسط واحدهای مالیاتی در دسترس قرار گرفته است. به عبارتی به منظور تسهیل در دریافت اطلاعات مالیات بر درآمد حقوق و جلب رضایت مودیان مالیاتی و کاهش هزینهها و صرفهجویی در زمان، سازمان امور مالیاتی اقدام به طراحی سیستم مکانیزه مالیات بر درآمد حقوق نمودهاست. در این مطلب میخواهیم نحوه ثبت اطلاعات در نرمافزار سالاری، را به صورت تصویری به شما آموزش دهیم.
شروع کار: مرحله اول
در شروع کار، وارد سامانه www.tax.gov.ir شوید. سپس بر روی قسمت فهرست مالیات حقوق الکترونیک کلیک کنید. در این بخش امکان ارسال لیست مالیات حقوق، برای مودیان فراهم شده است.
در مرحله بعد، بر روی گزینه “ورود به سامانه جدید تسلیم لیست حقوق کارکنان” کلیک کنید.
صفحهای مشابه زیر باز میشود، در پایین صفحه شما میتوانید نرمافزار salary را دانلود کنید (دقت کنید، برای ارسال لیست مالیات حقوق، ابتدا باید نرمافزار salary را نصب کنید).
نصب برنامه سالاری
حال که نرمافزار سالاری را دانلود کردید، نرمافزار را از حالت فشرده (zip) خارج کرده و سپس فایل setup را باز کنید و روی گرینه install کلیک کنید.
سپس مراحل را با زدن دکمه next پیش ببرید.
حال منتظر نصب برنامه بمانید. بعد از پایان نصب، بر روی دکمه finish کلیک کنید
حال برنامه سالاری با موفقیت بر روی سیستم شما نصب شد. کافیست بر روی آیکون برنامه در دسکتاپ خود راست کلیک کرده و گزینه Run as administrator را انتخاب کنید. با این اجرای برنامه در حالت administrator، موقع ثبت اطلاعات با خطای پایگاه داده مواجه نخواهید شد. بعد از اجرای برنامه، یوزرنیم و پسورد را admin وارد کنید و ورود را بزنید.
حال وارد محیط نرمافزار سالاری شدهاید. محیط نرمافزار شامل بخشهای اطلاعات هویتی، اطلاعات لیست، تهیه فایل و گزارشات و تنظیمات است.
منوی اطلاعات هویتی
در نرم افزار سالاری این منو شامل اطلاعات کارفرما، اطلاعات کارکنان و جستجوی کارکنان میباشد.
ثبت اطلاعات کارفرما
برای ثبت اطلاعات کارفرما، به شکل زیر عمل کنید:
ایجاد: برای ایجاد کارفرمای جدید استفاده میشود. نرم افزار این قابلیت را دارد که چندین کارفرما را در آن ثبتنام نمایید.
حذف: برای حذف کارفرما روی این گزینه کلیک نمایید.
ویرایش: برای ویرایش اطلاعات کارفرما از این گزینه استفاده نمایید.
خروج: برای خروج از منو کارفرما استفاده میشود.
ثبت اطلاعات کارکنان
شامل 5 قسمت است: 1) ایجاد کارمند 2) ویرایش کارمند 3)حذف کارمند 4) انتقال اطلاعات هویتی از سامانه قدیم حقوق 5) بازسازی. حال برای ثبت اطلاعات هویتی کارمندان خود، به مانند زیر عمل میکنیم:
منوی اطلاعات لیست در نرم افزار salary
شامل تعریف لیست و خلاصه لیست حقوق، مشاهده و ویرایش لیستهای حقوق، مشاهده خلاصه لیست حقوق میباشد.
تعریف لیست و خلاصه لیست حقوق
در این قسمت، لیست حقوق و مشخصات لیست را وارد میکنیم.
-
ثبت لیست
در این قسمت اطلاعات کارفرما موجود است. پس از مشخص کردن ماه لیست مورد نظر، نام لیست به صورت اتوماتیک مشخص میشود. با کلیک بر روی مرحله بعدی، لیست حقوق ثبت میشود.
-
انتخاب کارمندان
در این مرحله تیک کنار نام کارمندان مدنظر را انتخاب کرده، ذخیره موقت را کلیک و سپس مرحله بعدی را کلیک میکنیم.
-
ثبت اطلاعات حقوق کارمندان
جهت ثبت حقوق کارمندان دوبار بر روی کد ملی هر کدام کلیک میکنیم.
-
اطلاعات مالیاتی
بعد از دوبار کلیک بر روی کد ملی، در این قسمت از نرم افزار سالاری، باید نوع پرداخت، وضعیت محل خدمت و کارمند و تعداد ماههای کارکرد واقعی، تاریخ شروع به کار مشخص شود. در صورتی که ماه پایان کارکرد باشد، تیک ماه پایان و تاریخ پایان کار نیز مشخص شود.
-
حقوق و مزایای مستمر
در این قسمت برای وارد کردن حقوق و مزایای مستمر نقدی و غیرنقدی تیک کنار هر کدام را میزنیم تا آیتمهای آن فعال شود و بتوانیم اعداد مربوطه را وارد کنیم.
-
حقوق و مزایای غیر مستمر
در این قسمت برای وارد کردن حقوق و مزایای غیرمستمر نقدی و غیرنقدی تیک کنار هر کدام را میزنیم تا آیتمهای آن فعال شود و بتوانیم اعداد مربوطه را وارد کنیم.
-
عیدی و مزایای پایان سال
در صورتی که پایان سال باشد، اطلاعات عیدی و مزایای پایان سال را وارد میکنیم.
-
بازخرید مرخصی و سنوات
در این قسمت میزان مرخصی بازخرید شده و سنوات کارمند وارد میشود.
-
محاسبه مالیات متعلقه پس از اعمال بخشودگی مالیاتی
در این قسمت محاسبات مربوط به مالیات حقوق با توجه به عناوین هر فیلد انجام میشود. بعد از پر کردن این بخش، بر روی گزینه ذخیره اطلاعات حقوق کلیک کنید.
اطلاعات خلاصه لیست
پس از ذخیره اطلاعات لیست حقوق و دستمزد، اطلاعات در منوی خلاصه لیست را وارد میکنیم. در این قسمت تاریخ ثبت در دفتر روزنامه، نحوه و مبلغ پرداخت، نام بانک، شعبه و شماره حساب را نیز مشخص میکنیم. سپس بر روی ذخیره خلاصه لیست کلیک کرده و در نهایت چاپ خلاصه لیست را کلیک مینماییم.
پیش نمایش اطلاعات
ازسه قسمت تشکیل شده است:
- مشخصات ریز حقوق بگیران: اطلاعات حقوق بگیران را نمایش میدهد. در صورتی کارمندی را نشان میدهد که کارمند یا کارمند جدید و یا کارمند ویرایش شدهباشد.
- مشخصات حقوق کارکنان: اطلاعات حقوق کارکنان را نمایش میدهد.
- خلاصه لیست: اطلاعات موجود در خلاصه لیست را نمایش میدهد.
منوی تهیه فایل در نرم افزار salary
شامل ایجاد فایل مورد نیاز سامانه حقوق و کنترل و نمایش محتوای فایل میباشد.
تهیه فایل
بعد از انتخاب فرمت لیست خود بر روی گزینه ” تهیه فایل ” کلیک نمایید. لازم به ذکر است دو نوع فرمت فایل داریم: TXT و XML. توجه داشته باشید که نرمافزار اسم فایل را طبق استاندارد سامانه میسازد که این نام فقط جهت جداسازی فایل برای خود مودی میباشد.
کنترل و نمایش محتوای فایل
مراحل بارگذاری فایل:
- انتخاب فایل: فایل خود را انتخاب و کلید OPEN را بزنید.
- بعد از زدن گزینه ” تهیه فایل ” مکان ذخیره سازی فایل و نام فایل را تعیین نمایید.
نکته: در صورتی که در قسمت نمایش فایل حقوق و دستمزد چیزی نمایش دادهنشده، به این دلیل است که فایل همخوانی ندارد. اگر فایل همخوانی داشته باشد مسیر باید نمایش داده شود و در قسمت خطاهای فایل نیز در صورت داشتن خطا، خطاهای آن نمایش داده میشود که باید جهت اصلاح آن اقدام نمایید.
منوی گزارشات و تنظیمات
در نرم افزار سالاری، منوی گزارشات و تنظیمات شامل گزارشات و تعریف کاربران سیستم میباشد.
منوی راهنما
شامل راهنمای تهیه فایل حقوق و دستمزد، راهنمای نرمافزار و درباره ما میباشد.
گزینه دربارهما
ورژن نرمافزار و اطلاعات مربوط به نرمافزار را نشان میدهد.
منوی خروج
جهت خروج از نرمافزار بر روی منوی خروج کلیک نمایید.
پرسشها و مشکلات متداول از نرمافزار سالاری (salary)
نرمافزار، پیغام مشکل در برقراری دیتابیس میدهد. چه کنم؟
بر روی آیکون نرمافزار راست کلیک کرده و گزینه Run az administrator را انتخاب کنید. در این صورت، موقع ثبت اطلاعات با خطای پایگاه داده مواجه نخواهید شد.